Και ναι το "Vultures 1" είναι πλέον γεγονός , το πολυαναμενόμενο project του Kanye West με τον Ty Dolla $ign μόλις κυκλοφόρησε και είμαστε εδώ για να το καλύψουμε.
Το "Vultures 1" είναι ένας δίσκος που συζητήθηκε πριν καν κυκλοφορήσει λόγω των απόψεων που πρόσφατα ο YE άρχισε να μοιράζεται στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και σε συνεντεύξεις του με αποκορύφωμα αυτήν στον Alex Jones.
Εκτός από τις δηλώσεις όμως , το Vultures είχε και άλλους λόγους να προκαλέσει λόγω των εξωφύλλων με τα οποία κυκλοφορεί.
Αρχικά το πρώτο το οποίο θα είναι κατά πάσα πιθανότητα και στην φυσική μορφή του δίσκου το "Landscape With Graves" του Caspar David Friedrich , ο οποίος εκτός από τους κύριους εκφραστές του κινήματος του ρομαντισμού ήταν και ένας από τους ζωγράφους που οι ναζί κατά τον 2ο Παγκόσμιο εκτιμούσαν για το καλλιτεχνικό του έργο. (σ.σ. κάπου εδώ να σημειωθεί πως το εξώφυλλο θυμίζει και πάρα πολύ Burzum , μάλλον εσκεμμένα )
Τώρα όσον αφορά το δεύτερο εξώφυλλο (σ.σ. αυτό που βλέπετε και στο εικαστικό του άρθρου) , έχουμε τον Kanye West ντυμένο ως άλλο Jason Voorhees & την νυν σύζυγο του Bianca Censori , της οποίας οι εμφανίσεις έχουν σχολιαστεί το τελευταίο διάστημα διότι ακούγεται πως ο West είναι αυτός που έχει αναλάβει τις ενδυματολογικές επιλογές της Bianca.
Την τελευταία εβδομάδα ο West & ο TD$ , άρχισαν το promotion για τα 2 listening parties του album και αμέσως το κοινό κατάλαβε πως η κυκλοφορία του "Vultures 1" είναι κοντά.
Το Σάββατο λοιπόν 10/2 , ο δίσκος κυκλοφόρησε αρχικά σε Apple Music & Tidal και μετά από αρκετή καθυστέρηση και στο Spotify.
Αρκετά με τον πρόλογο όμως, πάμε στο review
16 κομμάτια
50 λεπτά μουσικής
Η αρχή γίνεται με το "Stars" , ξεκινάμε με ένα lo-fi κομμάτι με αρκετό συναίσθημα στο οποίο ο YE αναφέρεται σε αρκετά περιστατικά το οποία έγιναν την τελευταία περίοδο όπως τα ρατσιστικά σχόλια που έκανε , καθώς και την "Cancel Ye Era" κατά την οποία έχασε τα συμβόλαια που είχε με την Adidas και με τον οίκο μόδας της Balenciaga.
Η μελωδία είναι εξαιρετική , οι φωνές που ακούγονται στην αρχή και στο τέλος σου δημιουργούν την αίσθηση του γηπέδου , αλλά φέρνουν αναμνήσεις και από την περίοδο του "Jesus Is King" και όλο το εκκλησιαστικό theme που είχε.
Συνεχίζουμε με το "Keys To My Life" , για όσους ασχολήθηκαν με τα leaks του Vultures το κομμάτι τότε λεγόταν "Timbo Freestyle" και πραγματεύεται το τέλος του γάμου του με την Kim Kardashian , αλλά παράλληλα και την αρχή της σχέσης του με την Bianca Censori.
Από την πλευρά των στίχων έχουμε έναν Kanye West να δείχνει πως ναι μεν πονάει για την κατάληξη του γάμου του όμως παράλληλα αφήνει και πολλές αιχμές για τις επιλογές της Kardashian μετά τον χωρισμό.
Στην πορεία και μέσο του outro το οποίο τραγουδάει η India Love , βλέπουμε πως ο West έχει μια νέα συντροφιά δίπλα του στην οποία θέλει να αφοσιωθεί.
Από μουσικής πλευράς παραμένουμε σε χαμηλούς ρυθμούς στις κλασσικές Hip-Hop μπαλάντες στις οποίες μας έχει συνηθίσει ο Kanye.
"Paid", ένα από τα πρώτα κομμάτια που άκουσε το κοινό από leaks (σ.σ. θυμάστε ένα βίντεο στο TikTok από ένα εστιατόριο στο Miami , ε εκεί το ακούσαμε πρώτη φορά).
Η αλλαγή στο tempo σε σύγκριση με τα 2 προηγούμενα κομμάτια είναι έντονη διότι εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα κομμάτι ηλεκτρονικής μουσικής χωρίς πολλούς στίχους , το οποίο πιστεύω πως θα μπορούσε να γίνει και summer hit. (σ.σ. στην αρχή του κομματιού ακούω ένα sample από το "Get On Up" των Jodeci.
"Talking" , το κομμάτι που συζητήθηκε περισσότερο από όλα αφού αποτελεί και το μουσικό ντεμπούτο της κόρη του Kanye , της North West.
To κομμάτι όμως έχει και δεύτερο part ( Part II : Once Again ) στο οποίο ο Ty Dolla $ign , παραθέτει το άγχος του για το πόσο γρήγορα μεγαλώνει η κόρη του.
Δεν θα σταθώ στο Part II , το οποίο μάρεσε αρκετά αλλά θέλω λίγο να σχολιάσω το κομμάτι του Talking.
Κατανοώ την αδυναμία που έχει ο Kanye στο παιδί του και πως κάνει ότι μπορεί ώστε να βοηθήσει την κόρη του να ξεκινήσει μια μουσική καριέρα , όμως η κυκλοφορία ενός album από έναν καλλιτέχνη που δεν βγάζει συχνά μουσική και που η κάθε κυκλοφορία του αποτελεί ένα event , δεν έχει χώρο για κάτι τέτοιο.
Νιώθω πως αυτή η επιλογή είναι καθαρό marketing και αποσκοπεί κάπου αλλού και όχι τόσο στο μουσικό κομμάτι.
Νούμερο 5 και "Back To Me", ένα από τα πιο ιδιαίτερα κομμάτια του δίσκου και μια σύνθεση η οποία δείχνει τις ικανότητες των ράππερ που συμμετέχουν σε αυτήν.
Αρκετά πιο σεξουαλικό περιεχόμενο από θέμα στίχων και ένας ρυθμός που θα σου μείνει στο κεφάλι για πολλές μέρες.
R&B προσέγγιση στην βάση του , με στοιχεία σύγχρονου rap και trap και αποκορύφωμα του κομματιού τα verses του Freddie Gibbs και του Quavo.
"Hoodrat" , εδώ καταλαβαίνεις την επιρροή που μπορεί να πήρε ο Kanye West από κάποια πιο extreme είδη μουσικής.
Η λέξη "HOODRAT" , που επαναλαμβάνεται σε σχεδόν όλη την διάρκεια του κομματιού φανερώνει κάποιες επιρροές απο το είδος του Noise.
Όμως σε γενικές γραμμές το κομμάτι είναι μια πολύ ωραία Rap μπαλάντα με αρκετά Pop στοιχεία.
Νούμερο 7 και "Do It" , το πιο μοντέρνο και ευκολο-άκουστο κομμάτι μέχρι στιγμής για κάποιον που δεν ξέρει πως γράφει ο West.
Είναι οκ δεν με εντυπωσίασε όμως , με εξαίρεση κάποια συγκεκριμένα γυρίσματα και μπάρες.
"Paperwork" και ναι έσκασαν τα 808s και τα περίεργα Brazilian Phonk effects που ακούσαμε στο Listening Party.
Χάρηκα πραγματικά που άκουσα τον Quavo να συμμετέχει και σε δεύτερο κομμάτι και ειδικότερα σε ένα τόσο πειραματικό.
"Burn" και το τοπίο άλλαξε ριζικά , εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα κομμάτι πιο ήρεμο μα παράλληλα funky το οποίο πραγματεύεται τις δυσκολίες που έχει ο έρωτας.
Ο Kanye εδώ είναι πραγματικά ασταμάτητος , χώνει με πολύ περίεργο και μουσικό τρόπο και καταφέρνει μέσα σε όλο αυτόν τον χαμό να πετάξει και σπόντες προς όλους , από την Kim Kardashian μέχρι το σκάνδαλο της Balenciaga.
"FUK SUMN" και εκεί που νομίζαμε ότι τα είδαμε όλα μας , σκάει feat. με Playboi Carti & Travis Scott.
Trap Banger με όλη την σημασία της λέξης και κυριολεκτικά όλη την αφρόκρεμα της Rap σκηνής μπροστά στο πιάτο σου.
Νούμερο 11 και "Vultures" , αν δεν με απατάει η μνήμη μου μιλάμε για το πρώτο κομμάτι το οποίο ακούσαμε από τον δίσκο πολλούς μήνες πριν ακόμα κυκλοφορήσει.
Iconic από την πρώτη στιγμή , με στίχους που θα προκαλέσουν και με σίγουρη μια θέση στα instant classics του Kanye West.
"Carnival" , πως να πάει λάθος αυτό το κομμάτι με Playboi Carti & Rich The Kid ;
Ρίμες σαν ξυράφια , άρρωστο beat και εξαιρετικά verses και από τους 4 rappers.
Το κομμάτι αυτό μπορώ να πω πως το προτιμούσα λίγο παραπάνω με το Sample από Black Sabbath , αλλά αφού δεν έδωσε το οκ ο Ozzy... θα βολευτούμε και με το Sample του "Hell Of A Life".
"Beg Forgiveness" , το κομμάτι αποτελεί cover του "Gabriel" το οποίο γράφτηκε από τους Joe Goddard & Valentina Pappalardo , αλλά η version του Vultures κατάφερε να του δώσει μια πολύ πιο σκοτεινή προσέγγιση και ένα διαφορετικό ύφος το οποίο φάνηκε πως του ταιριάζει απόλυτα. (σ.σ. συμμετέχει και ο Chris Brown).
"Good (Don't Die)" , καθαρά Pop κομμάτι χωρίς όμως να χαλάει καθόλου την ροή του δίσκου ίσα ίσα που κάνει την όλη κυκλοφορία πολύ πιο δεμένη και συμπαγή.
πολύ όμορφο και το sampling του "I Fell Love" από την Donna Summer μέσα στο κομμάτι.
Φτάνουμε σιγά σιγά στο τέλος , νούμερο 15 και "Problematic" και εδώ πλέον το ντουέτο μας τα δίνει όλα για όλα.
Το πιο βαρύ και συναισθηματικό κομμάτι ολόκληρου του δίσκου , χωρίς πειραματισμούς , χωρίς συμμετοχές , χωρίς τίποτα.
Παλιός καλός Kanye με έξυπνους και deep στίχους , με catchy ρεφρέν και γεμάτος συναίσθημα προσπαθώντας να λύσει όσα έχουν ειπωθεί για το όνομα του τα τελευταία χρόνια.
(σ.σ. το προσωπικό μου αγαπημένο)
Και κλείνουμε με το "King" , επίθεση προς τον τύπο και τα μέσα για όλη την αρνητική κριτική που έχει υποστεί το τελευταίο διάστημα.
Το κατάλληλο κλείσιμο , σου μένει και σίγουρα σε κάνει να θες να πατήσεις το repeat σε ολόκληρο τον δίσκο.
Τελικά συμπεράσματα , άξιζε η αναμονή ;
ΝΑΙ και μάλιστα με το παραπάνω , δεν θα κρύψω πως οι δηλώσεις και η συμπεριφορά του Kanye West τον τελευταίο καιρό με προβλημάτιζε και με χαλούσε σαν fan.
Το "Vultures 1" πιστεύω πως κατάφερε κάπως να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να διώξει τα σύνεφα που έχουν δημιουργηθεί γύρω από το όνομα του ΥΕ ως έναν βαθμό.
το μόνο μου παράπονο ήταν η έλλειψη του "Everybody" που προσωπικά είχα λιώσει από την περίοδο των leaks (σ.σ. cover στο γνωστό κομμάτι των Backstreet Boys).
Βαθμολογία : 9/10
Μιχαήλ-Άγγελος Διακογεωργίου για το MOPA-Music Webzine